1. Inledning

Denna integritetspolicy beskriver hur boendekraft AB (härefter kallat “vi”, “oss”, “vårt”) samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och annan tillämplig lagstiftning. Vi värnar om din integritet och strävar efter att hantera dina personuppgifter med största försiktighet och respekt.

2. Personuppgiftsansvarig

Boendekraft är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vårt ansvar innefattar att säkerställa att personuppgifter behandlas på ett lagenligt, korrekt och transparent sätt.

Kontaktuppgifter:

• Namn: Boendekraft AB

• Adress: Evenemangsgatan 31

• E-post: info@boendekraft.se

• Telefon: 08-81 25 44

3. Vilka personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in och behandlar olika typer av personuppgifter beroende på vilken relation du har med oss (t.ex. kund, samarbetspartner, anställd). De typer av personuppgifter vi kan samla in inkluderar:

• Grundläggande kontaktinformation: Namn, adress, telefonnummer, e-postadress.

• Identifieringsuppgifter: Personnummer eller annan unik identifierare.

• Yrkesinformation: Titel, arbetsplats och arbetsrelaterad information.

• Hälsoinformation: Endast om nödvändigt för att kunna erbjuda specifika tjänster inom vård eller omsorg (t.ex. i samband med placeringar eller behandlingar).

• Övriga uppgifter: Information som du frivilligt lämnar till oss i samband med vårt samarbete eller våra tjänster.

4. Hur samlar vi in personuppgifter?

Vi samlar in personuppgifter på flera olika sätt, inklusive:

• Genom formulär och enkäter som fylls i av dig.

• Vid möten, via e-post eller telefonsamtal.

• Via våra webbplatser och digitala plattformar (exempelvis genom att du registrerar dig för ett evenemang eller kontaktar oss).

• Från offentliga källor eller tredje parter när det är relevant och nödvändigt.

5. Ändamål med behandling av personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter för följande ändamål:

• För att tillhandahålla våra tjänster: Behandling av personuppgifter är nödvändig för att kunna leverera de tjänster som du efterfrågar (t.ex. placeringar, vård- och omsorgstjänster).

• För att hantera kundrelationer och avtal: För att kommunicera med dig som kund, samarbetspartner eller leverantör samt för att hantera avtalsenliga åtaganden.

• För marknadsföring och information: Med ditt samtycke kan vi använda dina kontaktuppgifter för att skicka nyhetsbrev och information om evenemang eller tjänster som kan vara av intresse för dig.

• För att uppfylla lagkrav: Vi kan behöva behandla personuppgifter för att följa lagar och regler, exempelvis bokföringslag eller lagkrav inom vård och omsorg.

6. Rättslig grund för behandling

Behandling av dina personuppgifter sker med stöd av följande rättsliga grunder:

• Avtal: Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig.

• Samtycke: När du har gett ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter för specifika ändamål (t.ex. marknadsföring).

• Rättslig förpliktelse: När vi är skyldiga enligt lag att behandla dina uppgifter (t.ex. för bokföringsändamål).

• Berättigat intresse: Behandling som är nödvändig för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet och erbjuda tjänster till dig, förutsatt att det inte strider mot dina grundläggande rättigheter och friheter.

7. Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi behåller dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen med behandlingen eller så länge som krävs enligt lag. När personuppgifterna inte längre är nödvändiga raderar vi dem på ett säkert sätt.

8. Delning av personuppgifter

Vi delar endast dina personuppgifter med tredje part när det är nödvändigt för att uppfylla våra skyldigheter gentemot dig, exempelvis med:

• Samarbetspartners som medverkar i leveransen av våra tjänster (t.ex. underleverantörer inom vård och omsorg).

• Myndigheter när vi är skyldiga enligt lag att dela information (t.ex. i samband med rapportering till Socialstyrelsen).

• IT-leverantörer som tillhandahåller teknisk infrastruktur och system vi använder.

Vi säkerställer att alla tredje parter som behandlar dina personuppgifter följer samma nivå av skydd och säkerhet som vi själva upprätthåller.

9. Dina rättigheter

Du har följande rättigheter avseende dina personuppgifter:

• Rätt till tillgång: Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig.

• Rätt till rättelse: Om dina uppgifter är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att de rättas.

• Rätt till radering: Du kan begära att vi raderar dina personuppgifter när de inte längre är nödvändiga för de ändamål de samlades in.

• Rätt till begränsning av behandling: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter i vissa fall.

• Rätt att invända mot behandling: Du har rätt att invända mot viss behandling av dina personuppgifter, såsom direktmarknadsföring.

• Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att få ut de personuppgifter du tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format.

För att utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges ovan.

10. Säkerhet

Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust, förstörelse eller ändring. Dessa åtgärder inkluderar kryptering, åtkomstkontroller och regelbundna säkerhetsgranskningar av våra system.

11. Ändringar i integritetspolicyn

Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy från tid till annan. Den senaste versionen av policyn finns alltid tillgänglig på vår webbplats. Vid väsentliga förändringar kommer vi att informera dig på ett tydligt sätt.

12. Kontakta oss

Om du har frågor om denna integritetspolicy eller hur vi hanterar dina personuppgifter, vänligen kontakta oss via:

• E-post: info@boendekraft.se